perjantai 4. tammikuuta 2013

Lepopäivän tärkeydestä ja terveellisistä elämäntavoista

Luen muutamaa treeniblogia tällä hetkellä, jossa on vinkkejä kaikkeen omaan harjoitteluun, aina salitreeneistä, urheilulajeihin ja terveelliseen ruokavalioon sekä elämäntapoihin - ne ovat todella mielenkiintoisia lukea, etenkin jos ne on hyvin kirjoitettu! Tällä hetkellä minulla on menossa, tai ehkäpä kuitenkin vielä alkamisen tasolla, oman kunnon kohotus, lihaksiston treenaaminen, jonka kautta saan varmasti aika paljon enemmän myös fyysistä kuntoa ja tukea jaksaa ratsastaa mahdollisimman oikein hevosilla. Kaikki treenaaminen, lihaksiston toimiminen on ihan samanlaista hevosella, kuin ihmiselläkin!


 Olen huomannut usein ratsastaessa, että vaikka hevonenkin saattaa valmennuksissa/treenissä väsähtää loppua kohden, olen minäkin ihan väsähtänyt, eikä kuntoni todellakaan riitä kokonaisen tunnin valmennustreeniin, jotta voisin esimerkiksi nuorta hevosta ratsastaessa tarpeeksi auttaa sitä väsymyksestä huolimatta ja hallita kehoni ja tasapainoni siellä selässä niin, etten häiritse hevosta - pakko myöntää.
Jokainen ihminen, kuten myös hevonen, on vähän toispuoleinen, eli toisella puolen kehoa tehdyt asiat toteutuvat helpommin kuin toisella puolen. Olen todella vahvasti oikeakätinen ihminen, joka näkyy ratsastaessa siinä, että vasemmassa kierroksessa (joka on muuten usein hevosillekin se helpompi suunta kulkea) on minulle helpompaa, kun pystyn ulkoohjalla ja -pohkeella tukea hevosta niin paljon enemmän, kuin oikeassa kierroksessa. Oikeassa kierroksessa heikkouteni tulee usein esiin ja se lähtee alkaen istunnasta sekä tasapainosta, mutta myös siitä, että vasenkäteni ja etenkin vasen jalkani on heikommassa lihaskunnossa, kuin oikeanpuolen raajat.

Nyt suunnitelmissani on aloittaa kunnon lihaskuntotreeni, jossa yritän keskittyä hiukan enemmän vasempaan puoleeni. Teen toistoja voimaharjoittelussa enemmän vasemman puolen lihaksistolle, kuin oikealle. Ja on muuten todella vaikeaa! Sen huomaa, kun tein esimerkiksi käsipainoilla lihassarjoja, niin oikealle puolelle toistot sujuivat kaksi kertaa paremmin kuin vasemmalle puolelle. Tein myös havainnon yleisesti, että kuntoni on lukion lopettamisen jälkeen huomattavasti romahtanut. Vaikken varmaan ole "perus liikkuvaa ihmistä" huonokuntoisempi, on pakko todeta, että näin huonossa kunnossa en ole koskaan ollut. Se on suorastaan masentavaa.

Nyt, kun tämä kuntoiluprojektini on lähtenyt ihan hyvään vauhtiin tässä viimeisen parin kuukauden terveellisemmän ja kevyemmän ruokavalion tueksi täytyy innostuksesta huolimatta muistaa, että vain levossa lihas kasvaa! Lihaksen toimintaa ja kehitystä on tullut oppiskeltua jo hierontaopiskelujeni takia todella paljon, ja se on antanut ihan hirveästi ajateltavaa oman kehon toiminnoista.

Tänään törmäsin eräässä blogissa todella hyvään kuvaukseen siitä, MIKSI ne lepopäivät harjoittelujen välissä ovat niin tärkeitä - ja kuten aikaisemmin todettua, tämä pätee ihan jokaiseen elävään olentoon, mutta puhutaan nyt näin hevospainoitteisessa blogissa kuitenkin nyt ihmisistä ja hevosista. Kuvaus meni jollakin tavalla näin:

Ajatelkaa, että lihaksenne ovat rakennelmia, ja tekemänne lihaskuntoharjoitukset maanjäristyksiä. Jokaisella harjoituskerralla järistykset horjuttavat ja rikkovat niitä rakennelmia. Lepopäivinä näitä rikkinäisiä kohtia rakennuksesta paikataan, "halkeamia täytetään uudella sementillä" ja toisinsanoen lihaksesi kasvavat.

Entä jos et ole antanut aikaa tälle jälleenrakennuspuuhalle ja menet silti salille?  Rakennelma on tällöin jo valmiiksi hutera, ja uusi maanjäristys rikkoo sitä entisestään. Ensimmäisen treenikerran tulokset jäävät siis saavuttamatta.

Kuvaus on niin hyvä, että siitä varmasti tyhmempikin ymmärtää mitä tarkoitetaan!

Hyväkuntoinen Dee - huonokuntoinen minä

Koska tämä on treenipäiväkirjani, meinaan jatkossa (jos uskallan :D) laittaa vähän kehityskuvia ja infoa oman kunnon ohella myös. Mielestäni ratsastajalle on yhtä tärkeää olla hyvässä fyysisessä kunnossa, ja etenkin jos haluaa kehittyä paremmaksi, on hyvä kuntotaso ja oikein rakennettu lihaksisto ehdoton edellytys.

Kuulostaa todella kunnianhimoiselta omaan korvaanikin, mutta niin se vain on, että olen totaalisen kyllästynyt elämäntapohini, jotka minulla on ollut viimeisinä vuosina ja nyt siihen on tultava muutos. Tällähetkellä vihdoin tähän muutoksen tekemiseen on minulla energiaa, joten käytän sitä hyödyksi! Yritän kehittää itselleni hyvän treeniohjelman ja salillakin rupean nyt säännöllisesti käymään, kun meidän kodin lähelle avattiin todella edullinen sali, ja voin niitä sitten availla vielä myöhemmin tännekin, toivottavasti kiinnostaa! :)
Tänään treeniini kuului käsitreeni 7kg käsipainoilla sekä tein kunnnon vatsalihastreenin. Olen aika puhkipoikki periaatteessa ihan simppelistä treenistä, mutta aika hyvä olo on, kun on saanut tämän liikunnan ja treenamisen hyvään alkuun. Saisi myös nämä liukkaat kelit muuttua vähemmän liukkaiksi jotta voi taas lenkkeillä. Nyt saunaan virkistymään, kun on saanut tässä hengityksen tasaantumaan.

Huomenna ohjelmassa on mennä tervehtimään Deen äippää ja pikkuveikkaa, toivottavasti ymmärrän ottaa kameran mukaan :)

10 kommenttia:

  1. Tosi hyvä kirjoitus! :) Mä oon selvästi huomannut, että harjoitusravissa on ollut paljon helpompi istua (varsinkin Masalla kun sen ravi oli aika sairaan isoa) sen jälkeen, kun on saanut kehitettyä vatsalihaksiaan. Tällä hetkellä oonkin aika intohimoinen punttismimmi, varsinkin kun niitä muutoksia on nyt selkeästi tullut. En ole tässä treeniputken aikana tajunnut edes kuinka paljon olen laihtunut, mutta vaatteet, vaaka ja ennen-kuvat sen paljastavat. Mulla olisi superhyvä kuvasarja ennen ja jälkeen, mutta ne on sellasia alusvaatekuvia etten missään kehtaa julkaista :( Mutta on kiva itse nähdä kuinka paljon on tullut kehitystä. Ja miettiä, että mitä helvettiä sitä on joskus miettinyt kun on ollut siinä kunnossa. Koska mä oon oikeasti ollut normaalipainon ylärajoilla vuosi sitten... :/ Ja 10 kg lähtenyt siitä.

    Olis kyllä tosi kiva itsekin pitää sitä treeniblogia, mutta en oo saanut aikaiseksi miettiä sitä sen enempää. Kiva jos alat jotain treenijuttuja tänne laittelemaan! Ja jos oot rohkeampi kuin minä niiden ennen-jälkeen kuvien kanssa. :D

    Huh, mäpäs tässä romanisoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo harjoitusravi on ihan todella hyvä kertomaan totuuden siitä, mikä se oma lihaskunto oikeasti on! Ei hytky eikä heilu, kun on riittävä lihaksisto tukemassa vartaloa ja kuntoa jatkaa sitä istumista!

      No mä kans mietin, että onko musta tollaseen kuvien paljastamiseen, että ei ainakaan tällä hetkellä vielä, mutta ehkä joskus kun on jo paremmassa kunnossa niin voi olla iloinen siitä mitä on saavuttanut :D Täytyy myöntää, että kunto- ja treenabloggaajilla on hyvä itseluottamus, kun on pokkaa näyttää se kuntotaso mitä on kuvien kera...

      Kiva jos tällekin tekstimateriaalille on kiinnostuneita :)

      Poista
  2. Ratsastajan oma kunto ja kestävyys on kyllä todella tärkeää, vaikka monesti se unohtuu ja jää toissijaiseksi (kröhhöm minä :D ). Eihän sitä voi hevosta vaatia jaksamaan ja kehittymään, jos oma kunto ei pysy siinä mukana.

    Itselläni on aivan sama fiilis, nyt on pakko tapahtua jotain! Päätinkin irtisanoa salisopparin, joka ei ollut mun juttu ja turhaan maksoin sitä, että "kävin salilla" vaan aloitan kuntonyrkkeilyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans haluaisin käydä myös jossain ryhmäliikuntatunneilla, mutta tolla salilla niitä ei ole. Spinning on mun intohimo, sitä jaksoin veivata vielä joku vuosi sitten ihan innolla, ja kunto kohosi!

      Nyt porukalla kääntämään sivua elämässä ;D

      Poista
  3. tosi hyvä postaus! mitä treeniblogeja luet, itsekin tarvitsisin vähän motivaatiota.... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin tehdä erillisen postauksen joskus noista treeniblogeista, mutta ykkössuosikkini on ehdottomasti tämä: http://startlivingyourbestlife.blogspot.fi/ Suosittelen! :)

      Poista
  4. Jei! Mahtava postaus. En lue kovin montaa blogia aktiivisesti, mutta nekin muutamat ovat tasan hevos- tai treeniblogeja. Aivan mahtavaa että nyt yhdistät nämä kaksi! :D

    Tuli tuosta tasapainosta ja toispuoleisuudesta mieleen, että itse huomasin todella suuren eron käytyäni kiropraktikolla. Olin aivan auttamattoman vino selkärangan kiertymisen ja huonojen tukilihaksien vuoksi, lisäksi alaselkäni liikkuvuus oli kiropraktikkoni sanojen mukaan lähes olematonta. Miten kaltaiseni wannabe-kouluratsastaja voi edes haaveilla kauniista ja hevosen liikkeisiin mukautuvasta istunnasta ja hyvästä ratsastuksesta, jos on aivan vinossa ja alaselkä tönkkö kuin rautakanki? Nyt useita hoitokertoja myöhemmin huomaan jo valtavan eron ollessani hevosen selässä - en niinkään sen takia, että oma asento tuntuisi erilaiselta, vaan siksi, että itse hevonen liikkuu paljon paremmin! Olin kuin puulla päähän lyöty. Tuli taas niin tärkeä opetus siitä, että vika löytyy kuin löytyykin lähes aina ratsastajasta, tiedostimme sen tai emme. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että pidit! Pikkasen mietin, että tällainen nyt ei taida ketään kiinnostaa, mutta kirjoitin siltikin, kun en ole oikeastaan aikaisemminkaan niin keskittynyt siihen mitä muute haluaisivat lukea, kunhan kirjoitan :D Mutta väärässä olin!

      Kaikkihan me ollaan jollain tavalla vahvempia toiselta puolen kuin toiselta. Täytyy vain yrittää vahvistaa myös niitä heikompia puolia. Viime keväänä selkäongelmieni vuoksi joudun lääkärin lähettämänä ties minkälaisille alan ammattilaisille, ja sain kuullu saman palautteen selästäni, mutta vain koko selkäni puutteellisesta liikkuvuudesta.

      Eli minulla on ihan samoja ongelmia, kuin omalla hevosellanikin - sattumaa vai ei?

      Poista
  5. Kannatan! Liityin tuon suosittelemasi blogin lukijaksi vaikken aiemmin ole ihmisten treenausblogeista ollut kiinnostunut, oli tosi pirteä ja inspiroivan oloinen! Tuntuu että elämänmuutos on edessä ja haluasin myös sitä muutosta, ehkäpä tuo (ja sun tulevat treenauspostaukset) auttaa aloittamaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että löytyi uutta luettavaa. Joo tuon blogin kirjoittajalla on harvinaisen hyvä ulosanti ja tekstit ovat oikeasti motivoivia ja sieltä olen saanut paljon vinkkejä itsellenikin! :) Ja mahtavaa, jos voi motivoida muitakin jatkossa näillä omilla treenausteksteillä!

      Poista

COPYRIGHT

Heidin Nelivedot