perjantai 12. huhtikuuta 2013

Blogipimentoa, sorry!

Viime viikkoina on ollut kaikenlaista muuta ajateltavaa, ja olen kuin olenkin päässyt hellittämään vähän tästä addiktoituneesta tietokoneen tölläämis -tavasta siinä samalla!

Viimeisen kolmen viikon aikana olen tehnyt myös totaalisen elämänmuutoksen terveiden elämäntapojen saralla. Tähänkin voin vaan todeta - VIHDOIN!
Sain jo viime talven aikana ruokavaliotani hieman terveellisempään suuntaan käännettyä, mutta sain tarpeekseni kaikista mahdollisista voimakkaista PMS -oireista ja muusta energian puutteesta, ja mitä enemmän olen yrittänyt tietoa etsiä, sen enemmän olen törmännyt kahteen sanaan, jotka vaikuttavat koko elämään. Ja ihan oikeasti. Ne kaksi sanaa ovat liikunta ja ruokavalio.

Pohdintojen tuloksena olen hankkinnut salikortin, sekä käynyt aurinkoisen keväisten päivien kunniaksi juoksulenkeillä, enkä muista milloin viimeksi olisin hengästynyt niin paljon tai nostanut sykettä korkealle! Varmaan kolme tai neljä vuotta sitten, enkykene enää sellaisia hetkiä muistelemaan... Alku on ollut kieltämättä vähän haastavaa ja vaikeaa, on saanut itseään patistaa aika paljon, mutta kun innostuksen on saanut sytytettyä ja vihdoin vauhtiin olen päässyt, niin olen huomannut selkeän eron omassa pirteydessäni sekä myöskin yöunissa, jotka aikaisemmin ovat olleet pari vuotta putkeen lähinnä painajaisia yö toisensa perään täynnä. Nyt olen nukkunut viime viikolla kaikki yöt lähes rauhallisesti. En voi enempää painottaa sitä, että kuinka paljon se unen laatukin vaikuttaa normaaliin arkeen ja omaan mieleen!

Jotta liikuntaan ja normaaliin arkeen riittää energiaa, sitä on saatava hyvien yöunien lisäksi terveellisestä ruuasta. Kaikenlaiset rasvaiset, vaaleat viljat, pastat saatika yksipuolinen ruokavalio on muuttunut terveelliseen, monipuoliseen ja säännölliseen ruokarytmiin! Ja siihen, että muistan juoda paljon vettä ja tiedän mitä vitamiinivajeita minun täytyy korvata. Mm. eräiden verikokeiden jälkeen paljastuikin, että D -vitamiinitaso minulla on erittäin erittäin alhainen, ja sitä se todennäköisesti on ollut aika pitkäänkin. Näillä leveysasteilla, mitä Suomikin on, tarvitsee D -vitamiinilisää jokainen ihminen, ja sen puutokset aiheuttavat isojakin ongelmia kehossa.

Olen päättänyt, että nyt alkaa uusi sivu elämässä. Haluan olla kunnossa, jaksaa normaalisti arjessa, mutta myös olla liikunnallisesti hyvässä kunnossa. Ja sitä kuntoa ei ratsastus yksinään tee, vaan ratsastuksen rinnalle oikeasti tarvitsee lihaskuntotreeniä, aerobista liikuntaa sekä myös niitä minun vihaamiani päivittäistä venyttelyä, jotta saa oman kropan elastiseksi ja etenkin omalla kohdallani ylävartalon kaikki lukot ja jumit auki, joka voisi ehkä helpottaa jokapäiväisiin pääkipuihinikin, joita valitettavasti aina poden ja tietenkin sitten niihin isompiin migreenikohtauksiin, huimauksiin ja pyörtymisiin. Tähän päälle pyydän vielä avopuolison hieromaan aina välillä niska- ja selkäalueet, niin avot! :)

Laiskannaisen salaattivälipala, en jaksanut leikata niistä mitään :D



Eilisen päivän lounas: kanaa 150-200g, raejuustoa, keitettyjä porkkanoita ja parsaa, kurkkua, tomaattia, salaatinlehtiä ja omenaa - nam! :P

Liikunta on myös nostanut omaa mielialaa ihan hirveästi ja tavoitteena on päästä oikeasti urheilulliseen kuntoon. Fiilis on tällä hetkellä hyvä.

Kaiken tämän muutoksen keskellä ratsastus on jäänyt vähemmälle, mutta kerran olen käynyt hömpsyttelemässä Zorro -ponilla ilman satulaa hangessa ja maastossa. Nyt olisi myös kohta tarkoitus jatkaa sen kanssa säännöllisesti taas, sekä ottaa hyppyvalmennuksiakin kuvioihin. Poni tuntuu olevan taas elämänsä kunnossa! :)

Arvaa kuka?

Hieno kaunis poni :)



Kyllä se kesä vielä sieltä tulee! :)

Enää on muutama viikko siihenkään, kun menen Hollantiin treenaamaan Deen kanssa ja sitten se palaakin jo kotiin! Kotiinkuljetusta olen tässä jo vähän ruvennut järjestelemään :)
(Ainiin, videoita en ole vieläkään saanut kisoista, mutta ne sitten aikanaan. Dee on myös käynyt toisissa kisoissa tässä sen jälkeen, joista en ole vielä keskustellut valmentajan kanssa sen enempää, ilmeisen hyvin menee :) ja sitten tiistaina on tulossa ensimmäiset isommat nurmikisat ulkona, jännää!)

Elämänmuutoksen myötä olen päättänyt, että koneella istumista vähennän entisestään, joka tarkoittanee sitä, että päivityksiä tulee blogiinkin varmaan keskimäärin kerta viikkoon, välillä ei sitäkään. Haluan sen kaiken ajan, mitä koneella olen viettänyt, käyttää johonkin muuhun, kuten ulkoilemiseen koiran kanssa ja ennenkaikkea, ajoissa nukkumaan menemiseen jne... Tuntuu, että nyt on kiinnostusta tehdä elämässä kaikkia muita asioita, ja panostaa omaan hyvinvointiin, johon ei kuulu päivittäinen netissä käyminen :)
Hyvää kevään jatkoa kaikille!

10 kommenttia:

  1. Yksi no-life täällä jo ihmetteli että mitä sulle kuuluu kun et ole vähään aikaan kirjoitellut. :D Mutta hei, onneksi olkoon elintaparemontista ja tsemppiä! Itsekin olen laittanut vähän elintapoja uuteen uskoon muutaman viime kuukauden aikana ja olo on mitä mainioin. Nyt kun ajattelen, niin en ole sinä aikana ollut kertaakaan kipeä, potenut päänsärkyä tai muutakaan vaivaa. Alkuperäinen motivaattori oli minun kohdalla kuitenkin muutaman kilon tiputtaminen, mutta siinä matkalla on tullut opittua asia jos toinenkin omasta kropasta. :)

    Satuinpa muuten eilen katsomaan aika mielenkiintoisen dokumentin ruuan laadun yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen jne. Dokumentin nimi on Forks over Knives ja löytyy ainakin Netflixistä, kannattaa katsoa. Kannustan kuitenkin pitämään kriittiset silmät ja korvat päässä, oli ainakin omaan makuuni hivenen liian mustavalkoinen "näin on oikein, noin on väärin", mutta pohjimmiltaan siis pointti on se, että nykymaailmassa tuputamme itseemme niin paljon lihaa ja muuta prosessoitua roskaruokaa, että ei hyvää päivää. Tutkimuksia ja ihmisten omakohtaisia kokemuksia eläinperäisen proteiinin haitoista näytti löytyvän kasoittain. Joku saattaa dokumentin johdosta ruveta kasvissyöjäksi, mutta itse peräänkuuluttaisin kohtuullista lihankäyttöä ja ennen kaikkea PUHTAIDEN raaka-aineiden käyttöä ruuanlaitossa.

    Viime kesänä työpaikalleni tuli vuonna 1917 syntynyt mies verikokeille ja ihan oikeasti piti pyytää henkilöllisyystodistusta, sillä en ollut uskoa silmiäni. Lähes satavuotias ukkeli, suoraselkäinen ja varmaan 190cm pitkä, reippaili lenkkivaatteissa paikalle ja vannon, ettei näyttänyt yli 65-vuotiaalta (ja siis erittäin hyväkuntoiselta 65-vuotiaalta :D). Herralla kuulemma aina ollut sellainen kohtuus kaikessa -mentaliteetti ja koko ikänsä ollut aktiivinen liikkuja. Minä en ainakaan enempää todisteita tarvitse, etteikö hyvät elintavat ole terveyden A ja O. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en pysty kyllä lihasta luopumaan, en pärjäisi pelkällä pupun ruualla :) Mutta sen sijaan olen lisännyt paljon kasvisten ja vihannesten määrää, ja yritän syödä kanaa, lihaa ja kalaa tasapuolisesti ja vaihtelevasti. Onneksi nykyään on netti pulloillaan erilaisia helppoja reseptejä, joita tälleinenkin katastrofikotikokkikin pystyy toteuttamaan :)

      Oho! Tavoitteena olla kunnon sporttimummo joskus eläkeläisenä :D

      Poista
  2. Vitsit, munkin pitäisi ottaa itseäni niskasta kiinni! Helposti tuudittautuu kiireeseen (joopa joo), ettei aika tai jaksaminen riitä. Mutta eiköhän ne riitä, kun laitetaan riittämään =) Tsemppiä ja iloista kevättä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se menee. Pelkällä ruokamuutoksilla saa paljon aikaiseksi, ja ei se haittaa vaikka välillä herkuttelee, kunhan pääasiassa muuten syö terveellisestikin. Monien terveellisten ruokien tekoon ei mene sen enempää aikaa, kuin jonkun epäterveellisemmänkään :) Kiitos ja sitä samaa sinullekin!

      Poista
  3. En voi kuin yhtyä ajatukseesi, että kaikki lähtee liikunnasta ja ruokavaliosta! Huomaan itse jaksavani huomattavasti paremmin, jos olen hieman tarkemmin katsonut mitä syön, ja liikkunut kunnolla. Vaikuttaa suuresti itsellä ainakin stressiin, eli henkinen hyvinvointi tuntuu olevan paljon paremmalla tolalla, kun huolehtii hyvin myös itsestään fyysisesti. :)
    Hyvää kevään jatkoa myös sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikunta on kyllä oikeasti stressin vähentäjä ihan oikeasti. Ja itselläni nimenomaan sellainen kunnon sykettä nostava liikunta tai kunnon voimarääkkitreeni! Terveellisemmän ruuan takia ja etenkin liian sokerin poisjättämisen takia mieli ja jaksaminen on ollut paljon parempaa, kuin aikaisemmin! :)
      Kiitos samoin hyvää kevättä sulle! :)

      Poista
  4. Jos sinulla joskus on aikaa/kiinnostusta/rahaa (etkä ole ennen käynyt) niin käy kokeilemassa osteopaattista hoitoa noihin yläselän jumeihin ja päänsärkyihin! :) Saattaa purra hierontaa paremmin joihinkin lukkoihin.

    Terveisin toinen päänsärkypotilas, joka käy kerran vuodessa avauttamassa itsensä kaikenmoisista jumeista ja patoumista! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minulla on koko yläselkä ja hartijalinja aivan lukossa. Olen kyllä saanut sitä jo liikkumalla ja kunnon venyttelyilä huomattavan paljon paremmaksi, mutta tuo osteopaatilla käynti voisi olla kyllä hyvä! Mutta nyt on ollut kiva, että kestoäänsärky on hellittänyt jo, ja enää ei tule kuin ehkä viikottain isompia migreenejä. Vielä kun niistä pääsee eroon, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa :)
      Helpottavaa kuulla, että on muitakin päänsärkyisiä olemassa, silloin tietää kyllä parhaiten miltä tuntuu, kun joku jyskyttää otsaan 24h/7 :D

      Poista
  5. pidätkö muuten valmennuksia este/koulu ratsukoille?

    VastaaPoista

COPYRIGHT

Heidin Nelivedot